zaterdag 19 januari 2013

Morgen sneeuw, ijsregen of ijzel

De weermodellen tekenen de neerslagzone voor morgen zondag steeds actiever in. Een paar dagen geleden zag het er nog naar uit dat het vrijwel droog zou blijven, nu berekenen de modellen toch zo'n 5 mm neerslag. Dat komt overeen met ongeveer 5 cm sneeuw, als alle neerslag als sneeuw zou vallen. Maar dat is nog niet helemaal zeker. Zoals ik gisteren al heb uitgelegd, stroomt op grote hoogte tijdelijk beduidend zachtere lucht binnen. Aan de grond merken we daar weinig van, maar een deel van de neerslag kan vallen als ijsregen of onderkoelde regen. Die kans is het grootst in het zuidoosten van ons land.

De neerslagzone is verbonden aan een depressiekern, die via Frankrijk de Noordzee optrekt. Een heel ongewoon traject, want meestal is het net andersom. Morgen blijft de wind de hele tijd vanuit oostelijke richtingen waaien. Er stroomt dus koude landlucht uit Duitsland naar onze omgeving. Rond de middag is het op veel plaatsen in Vlaanderen nog rond -3°, in het westen is het wat kouder dan in het oosten. 's Avonds ruimt de wind tijdelijk naar het zuiden. De aangevoerde lucht komt nu vanuit Frankrijk, maar ook daar is het nu erg koud. De temperatuur stijgt 's avonds dus maar een klein beetje: tot rond -2° in het westen van Vlaanderen, tot dicht tegen het vriespunt in het oosten. Aan de kust blijft het het koudst. Het weer is erg tegendraads dezer dagen.

Op grotere hoogte pompt de Franse depressie morgen wél beduidend zachtere lucht naar onze omgeving. Die zachte lucht komt vooral boven het oosten te liggen, misschien wel tot +3° op 1500 meter hoogte. In het westen blijft de hele luchtlaag licht negatief van temperatuur. Dat betekent dat aan de kust alle neerslag morgen valt als droge sneeuw. In het oosten kan een deel van de neerslag vallen als ijsregen. Dat zijn grotendeels gesmolten sneeuwvlokken, die in de onderste koude luchtlagen opnieuw bevriezen. Dat zorgt voor een opvallend knisperend geluid als deze ijsregen op het aardoppervlak valt. Als de sneeuwvlokken volledig smelten tot regendruppels in de zachtere hoge luchtlagen, dan raken deze druppels onderkoeld in de onderste koude luchtlagen, waar het opnieuw vriest. Dat is een gevaarlijke situatie: van zodra deze onderkoelde regendruppels een oppervlak raken, bedekken ze dat ogenblikkelijk met een laagje ijs. Zo kunnen zelfs preventief bestrooide wegen binnen de kortste keren toch spekglad worden. Wees in dat geval niet boos op de strooidiensten, ze kunnen er echt niets aan doen. Met de auto rijden is dan bijna ondoenbaar, zelfs met winterbanden. Ook voetgangers kunnen zich dan nauwelijks overeind houden. Elektriciteitskabels en takken raken bedekt met een laagje ijs. 5 mm onderkoelde regen laat op alle voorwerpen een ijslaagje ontstaan van een halve centimeter dik en dat kan al serieus gaan doorwegen.

Zo berekent het Amerikaanse weermodel de situatie voor morgenmiddag: sneeuw in het westen en ijzel (onderkoelde regen) in het oosten. Hier en daar valt ook ijsregen (de rode driehoekjes). Dit is maar een theoretische berekening. In de praktijk kunnen de grenzen tussen de neerslagsoorten nog verschuiven.


Waar precies de grens komt te liggen tussen droge sneeuw, ijsregen en/of ijzel is moeilijk te zeggen. Waarschijnlijk ergens over het centrum of het oosten van het land. Wie morgen de weg op moet, is best op zijn hoede.

De nieuwe laag sneeuw is uiteraard geen goed nieuws voor de schaatsers. Die legt opnieuw een isolerende deken over de ijsvloer. Aan de andere kant zorgt de sneeuwlaag er wel voor dat het bij eventuele nachtelijke opklaringen flink kan afkoelen. We zullen dus de situatie van dag tot dag moeten opvolgen.

Verwachting voor de langere termijn
Wat betreft de verwachtingen voor de komende tien dagen: het Europese weermodel laat het tot en met vrijdag nog doorwinteren, maar dan komt de dooi gevaarlijk dicht bij Vlaanderen. Het Amerikaanse weermodel kiest op de korte termijn al voor minder koud weer, met komende werkweek echt gekwakkel: lichte vorst tijdens de nacht, lichte dooi overdag. Op de langere termijn ziet het Amerikaanse model dan weer meer kou dan zijn Europese tegenhanger. Al bij al kunnen we stellen dat het winterweer toch nog een tijdje aanhoudt, maar dat de details nog niet vastliggen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten