dinsdag 22 januari 2013

Mooi schaatsweer tot zaterdag

Eerst en vooral mijn dank aan de schaatser uit Maldegem die mij spontaan een lift aanbood op (de lange) weg van de parking naar het ijs van de Kraenepoel. Het bleek een trouwe lezer te zijn van deze website die mij had herkend. Waar het schrijven van een ijsblog al niet goed voor is!
Op het ijs kwam ik ook nog eens een bekende in levende lijve tegen: fotograaf Koen De Langhe van de website Fotogeniek België, met wie ik al jaren geregeld contact heb via het internet, maar die ik nog nooit "in het echt" had ontmoet. Hij maakte de foto die bij deze bijdrage staat.

Zoals verwacht, zijn er nu een aantal mooie dagen aangebroken voor schaatsers. Het mooi geprepareerde ijs op de Kraenepoel in Aalter is sinds gisteren vrijgegeven, hopelijk volgen er de volgende dagen nog een aantal locaties in Vlaanderen. Een pluim trouwens voor de vrijwilligers en ijsmeesters die de ijsvloer van de Kraenepoel onder handen hebben genomen de voorbije week. Zonder hun keiharde werk zou er van schaatsen geen sprake geweest zijn.

Van morgen tot en met zaterdag kan het 's nachts nog stevig vriezen. Strenge vorst is mogelijk, maar de verschillen in temperatuur kunnen lokaal erg groot zijn. Zo vroor het vanavond al streng (-10°C)  in het Nederlandse Westdorpe, vlak bij de grens met Wachtebeke. In Drongen was het op datzelfde ogenblik amper -1,5°C. Overdag ligt het kwik rond of iets onder het vriespunt.

Zaterdag begint het weer jammer genoeg (voor schaatsliefhebbers toch) te veranderen. De wind ruimt naar het zuiden en steekt een tandje bij. De bewolking neemt toe en er kan wat sneeuw vallen, later ook ijzel. 's Avonds komt het kwik in het westen van het land al boven het vriespunt. Zaterdag zal het nog wel lukken om te schaatsen, maar zondag lijkt een onvervalste dooidag te worden, met veel regen en wind en maxima rond +5°C. Van schaatsen komt dan allicht niet veel meer in huis. Maandag en dinsdag zet de dooi verder door, zodat er een einde komt aan deze mooie winterse periode.

Kraenepoel, 22 januari 2013. (Foto: Koen De Langhe)

2 opmerkingen:

  1. Deze kaart vertelt ons andere dingen Gert!
    Stiekem hoop ik dat dit het zal worden ;-)
    Kan ik zondag toch nog een dagje op het ijs!
    http://www.wetterzentrale.de/pics/Rtavn10817.png

    Stijn

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Sedert vannacht (gisteren ook al een beetje) ligt ook het damslootmeer in Heusden dicht. Hier ligt geen sneeuw op. Hopelijk is dit zaterdag dik/sterk genoeg!

    Hier een webcam: http://www.rbsc.be/rbscftp/webcam_heusden.jpg

    BeantwoordenVerwijderen