vrijdag 19 februari 2021

Nordic Skating in het Oost-Vlaams krekengebied

 Nadat ik de voorbije jaren al een paar nordic skating-tochten had gemaakt in Zweden, kon ik vorige zondag voor het eerst mijn uitrusting ook bovenhalen in Vlaanderen. Ik was het ijs van een kreek in het Oost-Vlaamse Krekengebied al een dag eerder gaan bekijken en had gezien dat alles mooi dicht gevroren lag. Na nóg een heldere nacht met -8°C was ik er vrij zeker van dat het ijs zou houden.



Bij zonsopkomst stond ik op het ijs, samen met mijn zoon en mét mijn volledige veiligheidsuitrusting aan. Het prachtige zwarte ijs was meer dan veilig genoeg. Drie uur lang hadden we de hele kreek voor ons alleen. Uiteindelijk hebben we ongeveer 60 km geschaatst op dit prachtige ijs, dat een heerlijk geluid maakte.

Drie uur lang zagen we geen andere schaatsers, wel enkele wandelaars en mountainbikers op de veldweg naast de kreek. Eén van de wandelaars riep mij vermanend toe dat ik heel onvoorzichtig was, maar dit was absoluut niet onveilig. Het ijs was staalhard en meer dan dik genoeg. Bovendien had ik alles voorhanden om mij eventueel uit het water te redden: rugzak met kruisriem, ijspriemen, een reddingslijn,... Meer informatie over de veiligheidsuitrusting heb ik samengevat op deze bladzijde.

In de loop van de namiddag viel de dooi in. Helaas hebben we op deze prachtige schaatszondag dus ook meteen de winter moeten uitwuiven.











Geen opmerkingen:

Een reactie posten