maandag 18 mei 2020

Op naar betere tijden

De voorbije winter ontgoochelde ongelooflijk door het gebrek aan natuurijs. Daarna ontbond het Sars-CoV-2-virus zijn duivels, waardoor de ijsbanen moesten sluiten, niemand nog van het binnenland naar de kust mocht reizen en het zweefvliegseizoen niet op gang kon komen. Dat alles zorgde ervoor dat de motivatie om hier op geregelde basis weerberichten neer te pennen, volledig zoek was. De komende weken probeer ik hier weer wat leven in de brouwerij te krijgen. Tijdens de "lockdown" ben ik ook wat beginnen te experimenteren met geluids- en beeldopnames. Mogelijk probeer ik ze binnenkort op dit blog in te passen.

Deze foto maakte ik tijdens mijn laatste vlucht van het vorige seizoen. Centraal staat de watertoren van Axel, vlak bij het vliegveld.


Na enkele introductievluchten de voorbije twee jaar, was het de bedoeling dat ik eind maart "voor echt" zou beginnen aan mijn zweefvliegopleiding. Die droom is voorlopig onbereikbaar. Letterlijk zelfs, want mijn club ligt net over de Nederlandse grens, in het Zeeuwse Axel. Tot 8 juni blijven de landsgrenzen dicht. Voorlopig beperkt mijn opleiding zich dus tot theoretische zelfstudie. Hopelijk kan ik dan in juli eindelijk de lucht weer in.

Weerbericht


Een eerste korte vooruitblik op het weer. De droogteperiode blijft voorlopig nog enkele dagen voortduren. Oorzaak daarvan is een hogedrukgebied met kern nabij Bretagne, dat zich woensdag via het Kanaal verplaatst naar de zuidelijke Noordzee. De wind valt dus grotendeels weg en er wordt warme lucht aangevoerd. Woensdag liggen de maxima in het Gentse rond 26°C.

Donderdag (Hemelvaartsdag) verplaatst de hogedrukkern zich naar Polen en nadert vanuit het westen een trog, waarop zich onweersbuien ontwikkelen. Het duurt tot 's avonds of 's nachts voor die buien tot onze omgeving doordringen. Eerst loopt het kwik nog op tot 28°C. 's Avonds en 's nachts vallen lang niet overal buien. Een precieze locatie is uiteraard nog niet in te schatten en er zullen ook regio's zijn waar het zo goed als droog blijft.

Vrijdag en zaterdag wordt het tijdelijk licht wisselvallig, met hier en daar een bui. Grote neerslaghoeveelheden worden er niet verwacht. Het kwik moet vanaf zaterdag tijdelijk wat terrein plaatsgeven, met maxima rond 20°C op zaterdag en rond 21°C op zondag. Maar vanaf zondag schijnt de zon alweer volop, en als we het ensemble van ECMWF van deze ochtend mogen geloven, blijft het vanaf dan alweer voor een hele periode kurkdroog in onze omgeving. Het ziet er dus naar uit dat het droogteprobleem nog groter wordt.

De temperatuurpluim van ECMWF voor het zuiden van Nederland: na een kort dipje tijdens het weekend, gaat het kwik weer hups de hoogte in.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten