vrijdag 11 september 2015

Zonnekloppers in het water

Het was de voorbije dagen zonnig nazomerweer aan zee. Ideaal om tijdens de middagpauze op mijn werk in Oostende eventjes een wandeling te maken. Ik passeer dan vaak aan het Visserijdok op de oosteroever. Daar ligt aan een oude, verwaarloosde scheepswerf ook een scheepshelling. Als de zon op de betonnen bodem van die helling schijnt, warmt het water er lekker op. Dat is blijkbaar onweerstaanbaar voor jonge visjes, want dan zie je ze in groten getale zwemmen in het erg ondiepe water, wat met de vele watervogels in de buurt toch niet zonder gevaar is.

Gistermiddag was er in het zonovergoten water zelfs een echte samenscholing te zien. De vissen vormden een kronkelend bolletje, dat vrijwel ter plaatse bleef liggen. Ze waren nog altijd volop aan het zonnebaden toen ik na een paar minuten observeren weer verder stapte.


Wie weet om welke soort visjes het gaat, mag het mij altijd laten weten. Ik heb echt geen idee.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten