zondag 16 februari 2014

Wind waait Telenet weg

Het is u misschien opgevallen dat ik de jongste weken deze site niet vaak meer heb geactualiseerd. Aanslepende problemen met mijn internetverbinding liggen hiervan aan de basis. Ik schets even kort (voor zover dat mogelijk is) het probleem. Ik gebruik hiervoor de pc en het internet van de buren.

Proloog
Een jaar of 8 geleden besloten we om digitale tv in huis te vallen. We kozen voor Telenet en namen een pakket met ook internet en vaste telefonie. Alles verliep erg vlot. De technicus die ons kwam aansluiten, had wel al in de gaten dat er mogelijk een probleem kon opduiken. Hij zag dat de "dropkabel" in slechte staat verkeerde. In onze straat in Drongen hangen de kabels van Telenet nog allemaal bovengronds, aan de elektriciteitspalen. De "dropkabel" hangt tussen de verlichtingspaal en onze gevel en zorgt er dus voor dat het Telenet-signaal tot bij ons in huis geraakt. Die kabel hangt er al sinds het huis gebouwd is, 40 jaar geleden.
De technicus lapte de dropkabel hier en daar wat op, maar waarschuwde ons dat we vroeg of laat problemen zouden krijgen met het signaal, omdat de kunststof-isolatie rond de kabel verstorven was. "In die scheurtjes zal water insijpelen. Als je bij slecht weer probleem krijgt met de tv of het internet, bel dan naar Telenet en zeg dat ze de dropkabel moeten komen vervangen. De dropkabel is de verantwoordelijkheid van Telenet zelf, dus dat gebeurt gratis."

De dropkabel is de licht gekleurde kabel, die vertrekt van de paal naar mijn huis.


Hoofdstuk 1: de eerste afspraak
Drie weken geleden was het zo ver. Telkens als het hard waaide en regende, viel eerst onze vaste telefoon uit, vervolgens de digitale tv en uiteindelijk ook het internet. Als het daarna opnieuw windstil werd, hadden we opnieuw (eventjes) internet, kwam het tv-beeld tijdelijk terug en konden we soms weer telefoneren.
Ik bel met mijn gsm naar de klantendienst, leg het probleem uit en vraag om de bovengrondse dropkabel te komen vervangen. De dame van de klantendienst is zeer vriendelijk, zorgt voor een afspraak met een technicus twee dagen later en bevestigt dat het om een gratis reparatie gaat, omdat de dropkabel inderdaad de verantwoordelijkheid van Telenet is. Twee dagen zonder telefoon, internet en tv, tot daar aan toe.
Ik neem een dag vakantie en wacht op de technicus, die stipt op tijd aanbelt. Helaas is hij totaal verrast dat hij de dropkabel moet komen vervangen, want daar is hij niet bevoegd voor en daar heeft hij het materiaal niet voor bij. Na wat testen, bevestigt hij dat het probleem inderdaad bij de dropkabel ligt. Hij zegt dat hij verveeld zit met de situatie, en als "geste" stelt hij voor om de dropkabel in de mate van het mogelijke op te lappen. Hij vervangt het slechtste stuk van dropkabel (nabij de aansluiting met de paal, het stukje op de foto hieronder) en zegt dat we vermoedelijk weer enkele maanden verder zullen kunnen. Indien niet, moeten we meteen weer contact opnemen met de klantendienst en vragen om de dropkabel te komen vervangen. Na zijn vertrek functioneert het internet en de tv inderdaad opnieuw goed.

Het stukje kabel dat de eerste techicus heeft vervangen: het lijkt mij vrij duidelijk wat het probleem is. De stokoude dropkabel (lichte kleur) is volledig verstorven, de isolatielaag geknakt. Niet alleen bij dit vervangen stukje, maar over de hele lengte.


Hoofdstuk 2: de volgende poging
Helaas. Amper een week later, op zaterdag, waait het opnieuw hard en het hele spelletje herbegint: geen telefoon meer, een zwaar gestoord en steeds wegvallend tv-beeld en het internet dat voortdurend uitvalt. Ik bel opnieuw naar de klantendienst, leg het probleem uit, vraag uitdrukkelijk om de juiste technicus te sturen met het juiste materiaal en vraag zelfs om minstens 15 meter dropkabel mee te brengen, omdat ze een lange afstand moeten overbruggen. De vriendelijke dame zegt dat dit geen probleem is en regelt een technicus voor de woensdagvoormiddag. Vrij laat, maar kom. Vroeger lijkt echt niet te lukken. Ik bel een bereidwillige collega op die in mijn plaats wil werken woensdag, zodat ik op de technicus kan wachten. Van zaterdag tot woensdag zitten we zonder telefoon, met een zwaar gestoord tv-beeld en een internet dat voortdurend uitvalt.
Stipt op tijd belt de technicus woensdag aan. Helaas is ook hij hij totaal verrast dat hij de dropkabel moeten komen vervangen. Daar heeft hij het juiste materiaal niet voor bij. Daarvoor had de klantendienst een netwerktechnicus moeten regelen, en dat blijkt iets totaal anders te zijn. Het enige wat hij kan doen, is een nieuwe afspraak regelen. Dat blijkt niet vroeger te kunnen dan maandag (morgen, gc). "Maar als je nu meteen belt naar de klantendienst, dan kunnen ze dat vervroegen. Waarschijnlijk komt er deze namiddag zelfs nog iemand langs."
De technicus vertrekt. Ik bel naar de klantendienst. Daar reageert men hoogst verontwaardigd. Niet omdat mijn probleem blijft aanslepen, maar wel omdat ik bel om een afspraak te vervroegen: "U moet gewoon wachten tot maandag. Het is echt onmogelijk om een afspraak te vervroegen en het is onbegrijpelijk dat de technicus u gezegd heeft dat u daarvoor mocht bellen. U mag zeker zijn dat ik hem meteen ter verantwoording zal laten roepen." Waarna ik dame heb uitgelegd wat ik onbegrijpelijk vond, zonder resultaat.

Zo hangt er dropkabel er nu bij. Je ziet duidelijk dat hij in slechte staat verkeert. Het oplapwerk is nog van de Telenet-technicus die ons 8 jaar geleden kwam aansluiten.


Hoofdstuk 3: probleem opgelost?
Na het telefoontje reageer ik via de customer care service en de sociale media. Vrijwel meteen krijg ik via Facebook een privé-bericht van een Telenet-medewerker om te melden dat er inderdaad fouten zijn gemaakt en dat men die zo snel mogelijk zal rechtzetten. Donderdagochtend vroeg, belt een medewerkster van customer care mij op mijn GSM op om te melden dat het inderdaad niet kan zijn dat ik tot maandag moet wachten op een herstelling en ze meldt mij dat er nog dezelfde dag een technicus zal langskomen. Zowel mijn vrouw als ikzelf zijn op ons werk, maar dat is geen probleem. Om een dropkabel te vervangen, hoeft een technicus niet in huis te zijn.
Donderdagmiddag belt dezelfde medewerkster mij triomfantelijk op om te zeggen dat de herstelling al gebeurd is en dat ik opnieuw telefoon, tv en internet heb. Ik bedank haar uitdrukkelijk voor deze uitstekende service en plaats ook een #alshetgoediszeggenwehetook lofbetuiging aan Telenet op Twitter. 's Avonds werkt alles inderdaad zoals het hoort.
Vrijdag, als het licht is, begin ik al onraad te ruiken. Ik zie nu dat de dropkabel helemaal niet vervangen is, maar alleen wat opgelapt en aangespannen. En inderdaad: 's avonds laat begint het harder te waaien en binnen de kortste keren is het weer prijs: telefoon, internet en tv zijn nu compleet weg.

Hoofdstuk 4: van kwaad naar erger
Zaterdagochtend (gisteren) bel ik meteen naar de klantendienst. Na lang wachten, raak ik binnen. Ik kom blijkbaar in een Nederlands callcentrum terecht, of ik word in elk geval te woord gestaan door een vriendelijke dame met een Hollands accent. Zij meldt mij dat ze kan zien dat ik een afspraak had met een technicus op maandag (morgen), maar dat die helaas geannuleerd is omdat het probleem was opgelost. Ik zal nu moeten wachten tot dinsdagnamiddag voor een nieuwe afspraak. "Vroeger kan echt niet." Ik word niet eens boos, ik schiet alleen maar hard in de lach en zeg dat ik opnieuw contact zal opnemen met customer care. "Dat is inderdaad het beste wat u kunt doen", bevestigt de vriendelijke Hollandse dame.
Zaterdagavond is de wind gaan liggen, maar deze keer keert het Telenet-signaal niet terug. Omdat de oplap-technicus de verstorven dropkabel donderdag heeft opgespannen, is die nu waarschijnlijk volledig stuk getrokken door de wind. Geen telefoon, internet en tv dus tot dinsdagavond... Ik durf er zelfs geld op verwedden dat hier dinsdagnamiddag opnieuw een verkeerde technicus zal staan.

Epiloog: vraag aan Telenet
Op twee weken tijd is de technische dienst van Telenet al drie keer langsgekomen. Drie keer heb ik een dag vakantie genomen om de technicus op te wachten (de derde keer, morgen, helaas voor niets...). Het probleem is alleen maar erger geworden in plaats van opgelost: van een zwaar gestoord signaal naar helemaal geen signaal.
Bij Telenet werken heel veel personen die elk individueel heel erg goed hun best doen. De klantendienst probeert zo snel mogelijk een afspraak te regelen. De technici zijn stipt, vriendelijk en correct (maar slecht gebrieft) en de customer care grijpt snel in. Maar de doorstroming van informatie is helaas rampzalig, waardoor mijn probleem maar niet opgelost geraakt. Of beter gezegd: alleen maar erger is geworden. Hallo, Telenet-management? Doe hier iets aan! Ik stort elke maand 7 procent van mijn maandloon stipt door naar uw rekening. Maak dat ik dan tenminste telefoon, internet en digitale tv in de plaats krijg!

PS
U kunt mij morgenochtend live horen bij Radio 2 Oost-Vlaanderen in het programma Ochtendpost, waar ik uitgenodigd ben als studiogast. Niet om dit verhaal te doen, maar om tekst en uitleg te geven bij de prestaties van schaatser Bart Swings. Gelukkig waren de buren gisteren zo vriendelijk om mij op hun tv te laten kijken naar de uitzending van de 1500 meter, zodat ik tenminste weet waarover ik morgen moet praten. Diezelfde buren lenen mij nu hun computer en internet om dit stukje op mijn blog te schrijven.
Zaterdag ben ik op Eén te zien in Vlaanderen Vakantieland, waar ik als marien meteoroloog wordt geïnterviewd door reporter Vincent Verelst. Als ik nog geen tv heb, wil iemand het dan voor mij opnemen? Bedankt!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten